Χωρίς κατηγορία

Ποια τα βήματα για την καλή ψυχολογική υγεία στην εγκυμοσύνη μας στον καιρό της νέας πανδημίας

Γράφει η Νικολέτα Πούλιου | Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια με Εξειδίκευση στην Περιγεννητική Αγωγή & Συμβουλευτική Ζεύγους

Οι έγκυες δεν ανήκουν στις ομάδες υψηλού κινδύνου, αλλά στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

Μέσα στη νέα πανδημία που έχει ξεσπάσει τα ερωτήματα είναι πολλά.

Ανάμεσα τους προβάλλει η ανησυχία του κατά πόσο απειλητική είναι η νέα κατάσταση για την υγεία, τόσο της μητέρας όσο και του εμβρύου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι εγκυούλες είναι πιο ευάλωτες σε λοιμώξεις από τις άλλες γυναίκες, ειδικά αν η εγκυμοσύνη συνυπάρχει με άλλες καταστάσεις, όπως άσθμα ή διαβήτης, ενδέχεται να παρουσιάσουν πιο σοβαρά συμπτώματα. Έχουν γίνει λοιπόν αναφορές, (χωρίς όμως τα συμπεράσματα αυτών ευτυχώς να είναι ακόμα ιατρικώς αποδεδειγμένα) για πρόωρους τοκετούς και αύξηση των αποβολών από μητέρες με συμπτώματα κορονοϊού.

Τι μπορεί λοιπόν να κάνει μια μέλλουσα μανούλα;

  • Να προφυλαχθεί όσο το δυνατόν περισσότερο, ακολουθώντας τις γενικές οδηγίες που έχουν δοθεί από τον ΕΟΔΥ και να περιορίσει τις εξόδους της στις άκρως απαραίτητες,
  • Να επικοινωνήσει με τον γιατρό της για συντονισμό των απαιτούμενων επισκέψεων στο ιατρείο ή κατ’ οικον,
  • Να τηρεί κατά γράμμα τους κανόνες υγιεινής, με την αντισηψία σε πρώτο ρόλο,
  • Να συμπεριφέρεται ως φορέας στις εξόδους της,
  • Να ενισχύσει το ανοσοποιητικό της σύστημα. Πώς;

Οι Επιστήμονες Υγείας δίνουν προεξέχουσα σημασία στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος με σκοπό την πρόληψη και καλύτερη αντιμετώπιση του ιού. Αυτό προάγεται μέσω:

Α) καλής διατροφής,

Β) άσκησης,

Β) βιταμινών – ειδικών σκευασμάτων και

Γ) Θετικής ψυχολογίας.

Πώς βοηθάει η καλή ψυχολογία στην θεραπεία του ιού;

Η ψυχή μας αν και άυλη οντότητα έχει ένα μαγικό, ένα μοναδικό τρόπο να επιδράει στο σώμα μας και τη σωματική μας υγεία. Με τον ίδιο τρόπο συμπεριφέρεται και στο συγκεκριμένο ιό, αυξάνοντας την άμυνα του οργανισμού. Είναι επιστημονικώς τεκμηριωμένο το εξής: Ένας ασθενής με θετική ψυχολογία, ανταποκρίνεται καλύτερα στη θεραπευτική διαδικασία, χάρη στο ενισχυμένο ανοσοποιητικό του σύστημα κι αυτό αφορά όλες τις ασθένειες.

Πώς να το καταφέρουμε αυτό στις μέρες μας;

Αυτό που έχουν να κάνουν όλες οι μέλλουσες μανούλες όπως και όλος ο κόσμος κατ’ επέκταση, είναι να διατηρήσουμε την ψυχική μας υγεία σε υψηλά επίπεδα.

  • Επιλέγουμε καλό υποστηρικτικό περιβάλλον, με κατανόηση,
  • Επικοινωνούμε τα συναισθήματα μας με αγαπημένα πρόσωπα: άγχη, φόβους, ανησυχίες,
  • Αποδεχόμαστε όλα όσα νιώθουμε κι ας έχουν αρνητικό πρόσημο μπροστά. Είναι εντάξει να στεναχωριόμαστε, να νιώθουμε θλίψη και να κλαίμε. Είναι εντάξει να φοβόμαστε για μας, για το μωρό, για τους γονείς και τα αγαπημένα μας πρόσωπα. Είναι απολύτως ok να νιώθουμε θυμό όταν κάποιος θεωρούμε ότι μας βάζει σε κίνδυνο. Είναι όλα φυσιολογικά.
  • Μοιραζόμαστε με τους συντρόφους μας όσα μας απασχολούν κι ερχόμαστε πιο κοντά – άλλωστε αυτό είναι ένα κοινό βίωμα για όλους. Ας το δούμε και σαν ευκαιρία κι ας το εκμεταλλευτούμε να καλυτερεύσουμε τη σχέση με τον σύντροφο μας.
  • Συζητάμε ό,τι μας απασχολεί και μας προβληματίζει και ζητάμε ενσυναίσθηση και πρόταση λύσεων,
  • Ασχολούμαστε με κάτι που μας αρέσει και μας γεμίζει αυτή την περίοδο στο σπίτι, σύμφωνα πάντα με την ιδιοσυγκρασία του καθενός,
  • Επικοινωνούμε με ειδικό Ψυχικής Υγείας για να διαχειριστούμε αυτή την κατάσταση, «εξοπλισμένοι» με το μέγιστο των δυνατοτήτων μας.

Αξιοσημείωτη εδώ είναι η αναγνώριση από τα ΜΜΕ της επιτακτικής ανάγκης για συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη στις μέλλουσες και νέες μαμάδες μέσω των δημόσιων φορέων και των νοσοκομείων.

Συμπερασματικά:

Σύμφωνα με το βρετανικό Βασιλικό Κολέγιο Μαιευτήρων Γυναικολόγων (RCOG), ο κορονοϊός, καθώς είναι ένας καινούριος ιός, δεν είναι ξεκάθαρο πώς επηρεάζει τις εγκύους. Το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε να επιστήσουμε την προσοχή και τις δυνάμεις μας στην πρόληψη με την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μαςσυστήματος.

Ας κάνουμε το καλύτερο boost στον οργανισμό μας, ας κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για μας και τη μικρή ζωή που έχουμε μέσα μας.

Προάγουμε την θετική ψυχολογία, βάζοντας μια ασπίδα στην απειλή που δεχόμαστε. Ο καθένας ας κάνει το καλύτερο που μπορεί για την οικογένεια του.